REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

Deepfake cu premierul Ciolacu, folosit într-o campanie de escrocherie online. Sursa: captură YouTube

Interviu expert în DEEPFAKE. Cel mai rău scenariu: „Pot vedea un viitor în care orice lucru este online ar putea fi fals”

Matyas (Maty) Bohacek, cercetător în domeniul inteligenței artificiale la Universitatea Stanford, recomandă, pentru Context.ro, un ghid în câțiva pași simpli, pentru a nu pica în capcana deepfake – un fenomen care devine din ce în ce mai frecvent și ușor de realizat.

  • Conceptul deepfake se referă la un conținut (audio, video sau imagine) trucat cu ajutorul inteligenței artificiale. 
  • „O imagine hiperrealistă care se folosește de inteligență artificială, pentru a face ca o persoană să spună sau să facă lucruri care nu s-au întâmplat în realitate” este definiția publicată într-un articol din Technology Innovation Review, citat de Scena9
  • În România, un proiect de lege propus în aprilie 2023 și adoptat de Senat în vara aceluiași an încă stârnește valuri de susținere, dar și critici, din partea unor organizații precum Centrul de jurnalism independent sau Active Watch, care au publicat și o scrisoare deschisă. Încă nu se știe dacă și în ce formulă acesta va deveni o lege. 
Sursa foto: matyasbohacek.com

Reporter: Ai putea să ne spui, te rog, care ar fi trei-cinci sfaturi despre cum putem identifica deepfake-urile, atât pe suport audio, cât și video și imagine?

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

Matyas Bohacek: În cazul video-urilor trucate, cred că cel mai bun indicator este să ne uităm la zona gurii. Vor fi unele discrepanțe în zona asta: gura se va deschide uneori când persoana nu spune nimic sau va fi închisă când aceasta vorbește.

Un alt factor este reprezentat de gesturi. De pildă, dacă un politician ține un discurs, atunci va folosi mâinile pentru a sublinia ceva. Dar dacă eu stau și dintr-o dată fac așa (gesticulează – n.r.), nu are niciun sens, nu? Deci, aceste feluri de glitch-uri și gesturi, în general.

Mai pot exista și un fel de zgomote de fundal care ar putea fi un bun indicator, pentru că aceste generatoare uneori greșesc ceva în audio și atunci apare un zgomot ciudat în fundal.

Și, de asemenea, destul de des, aceste videoclipuri vor fi statice. Deci, de obicei, va fi o persoană care stă în picioare sau în șezut. Nu se va întâmpla nimic în fundal, pentru că este mai ușor pentru generatori să creeze acest tip de falsuri. Aceștia cred că sunt niște indicatori buni, aș spune eu, pentru a identifica un deepfake video.

Un alt indicator poate fi să te uiți cine distribuie conținutul, mai ales în cazul video-urilor cu politicieni. A distribuit foarte rapid oponentul lui? Acesta poate fi un semnal.

Citește continuarea pe Context.ro

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios